تاريخ : 11 | 1399:2 | نویسنده : مهدي كاميار

بيوگرافي پروفسور محمود حسابي: پروفسور محمود حسابي با نام اصلي محمودخان ميرزا حسابي متولد ۳ اسفند سال ۱۲۸۱ شمسي در تهران است و اصالتي تفرشي دارد. او را پدر علم فيزيك ايران و پدر مهندسي نوين ايران مي‌شناسند.

پروفسور محمود حسابي با نام اصلي محمودخان ميرزا حسابي متولد ۳ اسفند سال ۱۲۸۱ شمسي در تهران است و پدر و مادر او با نام‌هاي عباس معزالسلطنه و گوهرشاد حسابي اهل تفرش بودند. اين دانشمند برجسته به عنوان پدر علم مهندسي نوين ايران شناخته مي‌شود. براي آشنايي بيشتر با اين فيزيكدان برجسته با ما همراه باشيد.

پروفسور حسابي علاوه بر اين كه فيزيكدان بود و بسياري او را پدر علم فيزيك ايران مي‌دانند، داراي مناصب ديگري نيز بود كه از جمله آن مي‌توان به سكانداري وزارت آموزش و پرورش در دولت محمد مصدق اشاره كرد. حسابي همچنين سابقه سناتوري داشت و بنيانگذار فيزيك آكادميك در ايران به شمار مي‌رود. او علاوه بر امور اجرايي و آكادميك، به بسياري از كتب فارسي مانند مثنوي و ديوان حافظ تسلط داشت و به موسيقي علاقه‌مند بود. او در نواختن پيانو و ويولن نيز دستي بر آتش داشت. حسابي همچنين بر چهار زبان زنده دنيا يعني فرانسه، انگليسي، آلماني و عربي مسلط بود و به زبانهاي يوناني، لاتين، ايتاليايي،تركي و... آشنايي داشت.

كودكي

او ابتدا حدود ۴ سال در تهران زندگي كرد ما به بيروت مهاجرت كرده و در هفت سالگي و در شرايطي كه خانواده تنگدستي داشت تحصيلات خود را در مدرسه كشيش‌هاي فرانسوي آغاز كرد. تعليمات او در زمان كودكي محدود به تحصيل در مدرسه نشده و نزد مادرش ادبيات فارسي و علوم مذهبي را نيز فرا مي‌گرفت و بسياري از كتب مهم ديني و ادبي مانند قرآن و ديوان حافظ را حفظ كرده بود و بر روي كتبي مانند مثنوي، گلستان، بوستان، شاهنامه و ... مسلط بود.


تحصيلات

شروع جنگ جهاني دوم در زماني اتفاق افتاد كه محمود حسابي وارد دوره متوسطه تحصيلي خود شده بود. جنگ جهاني بسياري از مدارس از جمله مدرسه حسابي را به تعطيلي كشاند و او مجبور شد مدرسه را به منزل خود بياورد و در منزل به تحصيل بپردازد. كالج آمريكايي بيروت جايي بود كه در آن محمود حسابي براي ادامه تحصيل به آنجا رفت و توانست تا سن ۱۹ سالگي دو مدرك ليسانس را در رشته‌هاي ادبيات و بيولوژي اخذ كند.

مقصد بعدي پروفسور، دانشكده مهندسي فرانسوي در بيروت بود و توانست در رشته مهندسي راه و ساختمان در اين كشور فارغ التحصيل شود. حسابي به دليل وجود شرايط سخت امرار معاش تلاش كرد تا در اين مدت با انجام پروژه‌هاي نقشه كشي به خانواده خود از لحاظ مالي كمك كند.

تحصيلات دانشگاهي محمود حسابي محدود به اين رشته‌ها نيز نشد و او توانست در رشته‌هاي ديگري مانند ستاره‌شناسي و رياضيات نيز به تحصيلات عاليه بپردازد. شركتي كه دكترحسابي در آن مشغول به نقشه كشي بود، نبوغ و استعداد او را به خوبي شناخت و محمود حسابي را براي ادامه تحصيل به فرانسه فرستاد. دكتر حسابي در فرانسه ابتدا در دانشكده برق پاريس مدرك ليسانس خود را در رشته برق دريافت كرد.

حسابي سپس وارد رشته مهندسي معدن و پس از دريافت مدرك مهندسي معدن در فرانسه، در معادن ذغال‌سنگ در فرانسه مشغول به كار شد. او پس از اين تعداد از مدرك ليسانس دست از فعاليت علمي نكشيد و براي تحقيق و پژوهش وارد دانشگاه سوربن فرانسه شد و توانست در سال ۱۹۲۷ و در سن ۲۵ سالگي مدرك دكتراي خود را در رشته فيزيك از اين دانشگاه دريافت كند. عنوان رساله دكتري دكتر حسابي حساسيت سلول‌هاي فتوالكتريك بود.



ادامه مطلب


موضوعات: بيوگرافي مشاهير ايراني,