تاريخ : 11 | 1399:2 | نویسنده : مهدي كاميار

كريستف كلمب اولين شهروند اروپايي است كه پايش به آمريكا رسيده و شهرتش هم به همين دليل است. در حقيقت كريستف كلمب سعي كرده بود از طرف غرب زمين مسيري دريايي به شرق زمين پيدا كند. اما در سال 1492 بدون اين كه خودش بداند سرزمين جديدي را كشف كرد و مسير تاريخ را تغيير داد.

كريستف كلمب در سال 1451 ميلادي در شهر جنواي ايتاليا متولد شد. پدرش تاجر پشم بود. كريستف كلمب در نوجواني به دريا زد، زياد سفر كرد و در نهايت كشور پرتقال را پايگاه سفرهايش كرد. وي براي اين كه از راه دريا از غرب به شرق سفر كند سعي كرد حمايت پادشاهان آن زمان را به دست آورد.

درخواستش در دربارهاي انگليس و فرانسه رد شد اما در نهايت شاه فرديناند پادشاه اسپانيا و ملكه ايزابل از سفرش پشتيباني كردند. در سوم آگوست سال 1492 ناوگان دريايي كريستف كلمب متشكل از سه كشتي به نام هاي سنت ماريا، پينتا و نينا بادبان ها را در مسير درياي آتلانتيك برافراشتند.

ده هفته بعد خشكي ديده شد. در 12 اكتبر كلمب و مردانش در جزيره اي كه بعداً مشخص شد باهاماي آمريكا است قدم گذاشتند. از راه رسيده ها بومي هاي آمريكا را هندي (Indians) ناميدند. برخورد اين دو باهم دوستانه بود. هرچند كه پس از اين ماجرا كه به ايجاد ارتباط بومي ها با اروپا منجر شد باعث شد جمعيت زيادي از بومي هاي سرزمين جديد به وسيله اروپايي ها نابود شوند.

كلمب به جزاير ديگري در درياي كارائيب از جمله جزاير كوبا و آمريكاي لاتين هم سفر كرد. كلمب سپس در ميان جشن و پايكوبي به اسپانيا برگشت. او درياسالار هفت دريا و نايب السلطنه ايندي (سرزمين جديد) خوانده شد.

در عرض چند ماه سفر دريايي بزرگ و دوم به سوي سرزمين جديد به راه افتاد. در نهايت كلمب به هدفش كه رسيدن به سرزمين هاي آسيايي از راه دريا بود نرسيد و بحث هايي درباره سرزميني كه كلمب آن را پيدا كرده بود به راه افتاد كه آيا واقعاً شرق بوده يا دنياي كاملاً جديدي بوده است.

كلمب دو سفر دريايي ديگر به مناطق تازه كشف شده انجام داد. اما در اين سفرها با شكست و تحقير مواجه شد. كلمب در مقام يك مدير كمتر موفق بود و متهم به سوء مديريت شد. او در 20 مي سال 1506 ثروتمند ولي نااميد درگذشت.

منبع فارسي مطلب: صفر بيست

منبع لاتين مطلب: bbc.co.uk





موضوعات: بيوگرافي مشاهير خارجي,
تاريخ : 11 | 1399:2 | نویسنده : مهدي كاميار

جك ما، مدير عامل شركت علي بابا از جمله افراد موفق در حوزه فناوري اطلاعات است كه نام او به عنوان چهارمين فرد در فهرست باهوش ترين مديران دنياي فناوري به ثبت رسيده است.

او در سال ۱۹۶۴ در يك خانواده هنرمند در چين چشم گشود علاقه شديد وي به زبان انگليسي به حدي بود كه با دوچرخه به محل اقامت توريست ها مي رفت و با آنها انگليسي صحبت مي كرد و آنها را با مناطق مختلف شهر آشنا مي كرد.جالب است بدانيد جك۳ بار در آزمون ورودي دانشگاه امتحان مردود شد و هرباربراي استخدام در مجموعه هايي چون رستورانهاي kfc، هتل محلي و اداره پليس اقدام مي كرد،پذيرفته نمي شد.

وي پس از چند سال تدريس زبان انگليسي، به عنوان مترجم در يك شركت چيني مشغول به كار شد وسفر به ايالت متحده امريكا را از طريق اين شركت تجربه كرد. استفاده از اينترنت براي اولين بار توسط وي و نيافتن هيچ مطلبي در مورد كشورش او را به شروع انجام فعاليت اينترنتي براي چين بر انگيخت .

در مورد چرايي انتخاب نام علي بابا جك ما اينگونه مي گويد :براي كسب و كار نيازمند نام مناسب بوديم، كه در عين منحصربه ‌فرد بودن، براي مردم آشنا و تلفظ آن براي ملت‌ها با زبان‌هاي مختلف راحت باشد. پرسش نام علي بابا از افراد با مليت هاي مختلفي چون، آلماني، هندي، ژاپني، چيني موجب شد به اين نام اطمينان پيداكنم.

دوبار تلاش جك ما براي راه‌اندازي كسب و كارش كرد با شكست مواجه شد، تا اينكه چهار سال بعد، با متقاعد كردن ۱۷ نفر از دوستانش درباره ايده‌ي مركز خريد وبه كمك سرمايه گذاري آن ها ؛ علي بابا شكل گرفت.

گروه علي‌بابا در سال ۲۰۰۳ وبگاه taobao.com را راه انداخت تا با شعبه‌ي چيني شركت eBay رقابت كند. آن‌ها از فروش‌هاي صورت‌گرفته درصدي دريافت نكردند و كليه‌ي فرآيند را براي خرده‌فروشي‌هاي كوچك و متوسط به‌ رايگان انجام دادند كه اين مساله موجب نداشتن درامد مي شد اما در نهايت با كمك راهكارهاي جانبي موفق به سود دهي شدند و توانستند eBay را از گردونه، حذف كنند.جك ما در سال ۲۰۱۳ سمت مدير عاملي را ترك و رياست هيات مديره را بر عهده گرفت و بزرگ‌ترين و شجاعانه‌ ترين حركت مجموعه‌ي علي ‌بابا، عرضه‌ ي سهام اين شركت در بورس ايالات متحده بود كه به يكباره ارزش اين شركت را تا ۱۵۹ ميليارد دلار بالا برد و به تبع آن جك ما، ثروتمندترين مرد چين لقب گرفت.

منبع مطلب: وبسايت رسپينا





موضوعات: بيوگرافي مشاهير خارجي,
تاريخ : 11 | 1399:2 | نویسنده : مهدي كاميار

اسحاق نيوتن (1726-1643) يك رياضيدان ، فيزيكدان و دانشمند انگليسي بود. او به طور گسترده اي به عنوان يكي از تاثير گذار ترين دانشمندان در تمام دوران شناخته مي شود، قوانين جديد مكانيك، گرانش و قوانين حركت را در بر مي گيرد

زندگي اسحاق نيوتن

اسحاق (آيزاك) نيوتن در روز كريسمس، در سال 1643، در والولشتورپ انگلستان در يك خانواده كشاورز نسبتا فقير متولد شد. پدرش سه ماه قبل از تولدش فوت كرد. مادرش دوباره ازدواج كرد، اسحاق جوان در Grantham در Lincolnshire به تحصيل مشغول شد اسحاق يكي از دانشجويان برتربود، اما قبل از تكميل مطالعاتش مادرش او را از مدرسه بيرون آورد، تا در امور مزرعه به خانواده كمك كند اما از طريق مداخله مدير بود كه اسحاق قادر به بازگشت به تحصيلاتش شد؛ او امتحانات نهايي خود را با نتايج بسيار خوبي گذراند و قادر به رفتن به كالج ترينيتي، كمبريج شد.

نيوتن در كمبريج

اسحاق نيوتون در كمبريج، او توانست تحصيلات خود را در رياضيات، و فيزيك دنبال كند. اسحاق بيشتر علاقه مند به رياضيدانان مدرن مانند رنه دكارت بود. اسحاق نيوتون هوش فوق العاده اي در حل مسائل رياضي داشت

سر آيزاك نيوتن، به عنوان يكي از بزرگترين نابغه تاريخ شناخته شده است. دستاوردهاي رياضي و علمي او به اين ديدگاه اعتبار مي بخشد.

داستان عامه پسند در مورد سر ايزاك نيوتن داستان چگونگي تئوري گرانش او است، سقوط سيب و خوردن ضربه به سر او در واقع، نيوتون و دوستانش ممكن است اين داستان را اغراق كرده باشند. با اين وجود احتمال دارد كه ديدن سيب ها از درختان بر نظريه هاي گرانش تاثير داشته باشد.

اسحاق در سال 1661 در كالج كمبريج شروع به كار كرد. او عمدتا در كمبريج زندگي مي كند، به عنوان استاد رياضي و يك عضو از انجمن سلطنتي (گروهي از دانشمندان در انگلستان) بود. او در نهايت به عنوان عضو پارلمان انتخاب شد تا دانشگاه كمبريج را نمايندگي كند.

اسحاق مجبور به ترك كمبريج از 1665 تا 1667 شد او دو سال در مطالعه و انزوا در خانه اش در Woolsthorpe به توسعه نظريه هاي خود در محاسبات، گرانش، و قوانين حركت صرف كرد

نيوتن در سال 1696 سرپرست ضرابخانه سلطنتي در لندن شد. او وظيفه خود را به طور جدي انجام داد همچنين اصلاح ارز انگليس را انجام دهد.

در سال 1687 نيوتن مهمترين اثر خود را به نام Philosophiae Naturalis Principia Mathematica منتشر كرد (يعني "رياضيات فلسفه طبيعي"). در اين كار او سه قانون حركت و همچنين قانون گرانش جهاني را شرح داد. اين كار به عنوان يكي از مهمترين آثار تاريخ علوم شناخته مي شود. اين نه تنها تئوري گرانش را معرفي كرد، بلكه خط مشي هاي فيزيك مدرن را تعريف كرد.

گرانش - احتمالا معروف ترين كشف نيوتن گرانش است. تئوري او در مورد گرانش در جنبش سيارات و خورشيد توضيح داده شده . اين نظريه امروزه به عنوان قانون گرانشي جهاني نيوتن شناخته شده است.
قوانين حركت - قوانين حركت نيوتن سه قانون اساسي فيزيك بود كه پايه اي براي مكانيك كلاسيك گذاشت.
حسابداري - نيوتن اختراع يك نوع كاملا جديد از رياضيات كه او به نام "fluxions" مي ناميم و اين نوعي از رياضي است كه در مهندسي پيشرفته و علم استفاده مي شود.
بازتاب تلسكوپ - در سال 1668 نيوتون تلسكوپ منعكس را اختراع كرد. اين نوع تلسكوپ با استفاده از آينه براي نشان دادن نور و ايجاد يك تصوير است. تقريبا تمام تلسكوپ هاي اصلي كه در نجوم استفاده مي شوند امروزه منعكس كننده هاي تلسكوپ نيوتن هستند.

نيوتن در تاريخ 31 مارس 1727 در لندن، انگلستان، فوت كرد. امروزه او به عنوان يكي از تاثير گذارترين دانشمندان در تمام طول زمان در كنار بزرگان مانند آلبرت انيشتين، ارسطو و گاليله در نظر گرفته شده است.



ادامه مطلب


موضوعات: بيوگرافي مشاهير خارجي,
تاريخ : 11 | 1399:2 | نویسنده : مهدي كاميار

آلبرت اينشتين بيش از هر چيز ديگر به خاطر هوش علمي اش شناخته مي شود، هوشي كه پايه هاي فيزيك مدرن را بنيان گذاشت و باعث آشنايي وي با برخي از خاص ترين انسان هاي روي زمين شد.

نظرات او درباره ي نژاد، سياست، و جنگ نيز در زمان خود بسيار مترقي بودند. بعضي ها تا آنجا پيش مي روند كه مي گويند دنيا ديگر هيچ گاه شخصي مثل او به خود نخواهد ديد. در ادامه قصد داريم نگاهي به زندگي آلبرت اينشتين بيندازيم و ببينيم چطور كسي كه «هيچ نمي دانست چطور با بقيه ارتباط برقرار كند» به محبوب ترين دانشمند تاريخ تبديل شد.

آلبرت اينشتين، فرزند پائولين كخ و هرمان اينشتين، در چهاردهم مارس 1879 در اولم آلمان به دنيا آمد.

او يك خواهر كوچكتر از خود به نام ماريا داشت كه حدود 2 سال پس از خودش در نوامبر 1881 به دنيا آمد. آنطور كه گفته اند آلبرت در يادگيري تكلم كند بود. اين كندي در كنار تمايلي كه به زمزمه كردن كلمات پيش از اداي آنها داشت باعث شد خدمتكار خانه به او لقب «كند ذهن» بدهد.

والدين اينشتين نگران هوش او بودند، چرا كه در يادگيري تكلم كند عمل مي كرد

يك سال پس از اينكه آلبرت به دنيا آمد، پدر، مادر و عمويش با هدف تأسيس يك شركت مهندسي، به مونيخ نقل مكان كردند؛ يعني جايي كه اينشتين جوان بخش عمده ي تحصيلات ابتدايي خود را در آن گذراند. دبيرستان محل تحصيل وي بعد ها پيش از آنكه در سال 2010 با مدرسه ي ديگري ادغام شود به نام او نامگذاري شد.

آلبرت اينشتين در آغاز نوجواني اش به موسيقي علاقمند شد

او يادگيري ويولون را از 5 سالگي آغاز كرد، اما تا 13 سالگي كه سونات هاي موتزارت براي ويولون را شنيد لذتي از آن نبرد. پس از آن، نابغه ي جوان علاقه ي زيادي به اين ساز پيدا كرد و در سال هاي جواني تا باقي عمرش به نواختن آن ادامه داد. او بعدها به يكي از دوستان خود گفته بود: «موسيقي موتزارت آنقدر خالص و زيبا است كه من آن را بازتابي از زيبايي ذاتي هستي مي دانم».



ادامه مطلب


موضوعات: بيوگرافي مشاهير خارجي,